יום רביעי, 14 באפריל 2010

Out in Israel - המכבסה הוורודה של משרד החוץ הישראלי?


במהלך החודש (אפריל) ביוזמת הקונסוליה הכללית של ישראל לצפון מערב ארה"ב, ובשיתוף משרד החוץ הישראלי, מתקיים בסן פרנסיסקו פסטיבל ישראלי גאה תחת הכותרת "Out in Israel". הפסטיבל כולל הקרנות סרטים, הקראות שירה, הופעות, ופאנלים בכל הקשור לתרבות הגאה הישראלית. כמעט כל האירועים בפסטיבל, כולל סדנת בישול עם גיל חובב, הופעה של יעל דקלבאום, הרצאות שונות, והקרנת הסרטים: הסודות, יוסי וג'אגר, ירושלים גאה להציג, וחסד מופלא, הינם פתוחים לקהל הרחב, וחינם.

על פי דובר הקונסוליה הישראלית, זו הפעם הראשונה שאירוע תרבות להט"בי בארה"ב ממומן ע"י מדינה זרה. לדבריו, "סן פרנסיסקו, מסומנת כאחד ממעוזי ההתנגדות החריפים ביותר נגד ישראל. בתקופה שבה ההסברה הישראלית מתמודדת עם דעת קהל עוינת, משרד החוץ מאמץ זווית פעולה יחודית." מה שאולי מסביר את היוזמה התמוהה.

"Out in Israel הינו הפסטיבל הראשון של תרבות ישראלית גאה בחו"ל, והבחירה בסן פרנסיסקו, המתאפיינת באחת הקהילות ההומו-לסביות הוותיקות והחזקות בצפון אמריקה, נועדה להציג את ישראל כמדינה ליברלית ופתוחה" כך לדברי עקיבה תור, הקונסול הכללי של ישראל בסן פרנסיסקו. גדעון לוסטיג, סגן הקונסול, הוסיף כי "ישראל שבדרך כלל נתפסת כצד בסכסוך ארוך שנים, מתגלית כמדינה פלורליסטית וסובלנית השומרת על חירויות הפרט".

אירועי פתיחת הפסטיבל עוררו זעם מצד קבוצות קוויריות שקוראות להחרמת ישראל. לדברי פעילי האירגון QUIT (קווירים חותרים תחת הטירור הישראלי) "הקהילה הגאה התגלתה לפני שנים ע"י אנשי מרקטינג שהצליחו לשים בצד את ההומופוביה שלהם כדי לעודד הומואים לקנות כל דבר, ממכוניות, ועד טבעות אירוסין. וכעת הקהילה הגאה תפסה את עיניה של ממשלה שמעוניינת לשקם את תדמיתה ספוגת הדם". לדבריהם ישראל השיקה קמפיין "מיצוב מחדש" במטרה להציב את מדיניותה הליברלית, לכאורה, ללהט"ב לפני הכיבוש.

הפעילים שהפגינו מול שערי קולנוע "רוקסי", בו התקיים פאנל בנושא ציונות וגאווה בהשתתפות ח"כ עינת וילף, נתקלו בהתנגדות מצד תומכי ישראל. הפעילים חילקו פליירים תחת הכותרת No pinkwashing of Israeli Aparthied, הדגישו שהקהילה הגאה אינה למכירה, וקראו להתנגד למדיניות האפרטהייד של מדינת ישראל.

על פי דו"ח של מכון ראות, דה-הלגיטמציה של ישראל בעולם מקורה מ"רכזות של דה-הלגיטמציה" הכוללות את הערים סן-פרנסיסקו, לונדון, פריס, טורנטו ומדריד, ולכן על ישראל להתרכז ביצירת אסטרטגיה לחתור תחת קטליזטורים באותן "רכזות", בעיקר מול גורמים ליברליים כגון קהילות להט"ב ואוניברסיטאות. במידה והפסטיבל מסמן את הסנונית הראשונה באותה אסטרטגיה, פעילי QUIT טוענים שאין מה להתרגש, "רק כ50 איש נכנסו לקולנוע "רוקסי", וההתרחשות העיקרית היתה בחוץ". לדברי הקונסוליה הישראלית, מספר המפגינים עמד על "קומץ" בלבד, לטענתו של סגן הקונסול, לוסטיג, המפגינים "נמנים עם קבוצות שוליים בתוך הקהילה הגאה, ולכן זכו בעיקר להתעלמות", ומולם התייצבו תומכים רבים של מדינת ישראל.

כחלק מהמחאה הועלה מערכון סאטירי בשם “Queer Eye for the Palestinian Village” בו זוג אוחצ'ות נקראו לעשות מייקאובר לכפר בגדה המערבית, כדי להפוך אותו להתנחלות גיי-פרנדלי, "רק תעקרו מפה את עצי הזית המזעזעים, והמסגד הענתיקה הזה, ויהיה לכם נוף מעלף לתל-אביב וכיכר מאממת לשיזוף בעירום. אה, כן, צריך גם כמה חיילים ישראלים לוהטים כדי שיבואו ויהרגו את כל מי שגר כאן..."

בעקבות הפסטיבל, אירגוני הקהילה אסוואת ואל-קאוס יצאו בהצהרה משותפת, "אנו פעילים פלסטינים קווירים, החיים בישראל ובשטחים הפלסטינים הכבושים קוראים לקהילות הקוויריות באיזור סן פרנסיסקו וברחבי ארה"ב, למחות כנגד הפסטיבל". האירגונים מסרו כי מטרת הפסטיבל היא לכבס את דמותה של ישראל ולהסית את תשומת הלב הציבורית מהפרות זכויות האדם, הכיבוש, ופשעי מלחמה, כדי למתג את ישראל כ"מקלט גיי פרנדלי ליברלי" במזה"ת. לדבריהם פסטיבל שכזה חייב להתנגד למגוון הדיכויים ומדיניות האפליה שמדינת ישראל מפעילה כנגד הפלסטינים, כולל הקהילה הפלסטינית הלהטב"קית. האירגונים קוראים להתנגד לסטנדרט הכפול בכל הנוגע לזכויות אדם בישראל ולתעמולה שנועדה לכסות על פשעי הכיבוש.

תגובה 1:

  1. מה שאותי מעניין זה איך זה שלא שמענו על זה עד עכשיו? זו שערוריה שכבר אמצע אפריל, והפסטיבל הזה כבר בעיצומו.
    משרד החוץ מממן מכספי משלם המיסים פסטיבל להט"ב חינמי ולא טורח לשתף את הקהילה הגאה בארץ?

    גם בלי הדיכוי של העם הפלסטיני, ישראל היא מדינה הומופובית, עם חברה הומופובית (ואלימה, כך ראינו באוגוסט), שאין בה שוויון זכויות לזוגות חד-מיניים, ווודאי שאין בה זכויות לטרנסקסואלים.
    שיקחו את כל הכסף שהם ביזבזו בפסטיבל הזה, וישקיעו אותו בחינוך לסובלנות.

    השבמחק